در سال های اخیر محدودیت های مصرف انرژی بر شرکت ها و صنایع مادر و استراتژیک یکی از موانع جدی تولید در کشور بوده است. به طور خاص، محدودیت های انرژی (برق و گاز). در 3 سال گذشته باعث زیان 1.555 هزار تنی فولاد خوزستان به ارزش حدود 869 میلیون دلار شده است. این رقم معادل زیان بیش از 43 هزار میلیارد تومان است! با توجه به این خسارت هنگفت، 17 هزار نفر از کارکنان فولاد خوزستان انتظار دارند امسال با محدودیت انرژی مواجه نشوند.
زمانی که شرکتهای بزرگ و مادر با محدودیتهایی در مصرف برق مواجه میشوند، آسیبها نه تنها متوجه آنها و کارکنانشان میشود، بلکه این آسیبها به صنایع پایین دستی، بازار کالا و ارز و کل اقتصاد کشور سرایت میکند.
در تابستان 1400 که قیمتهای فولاد در بازار خوب بود، ناگهان صنعت فولاد ایران با محدودیتهای شدید برق مواجه شد. محدودیت های انرژی امسال باعث زیان 638 هزار تنی فولاد خوزستان به ارزش حدود 434 میلیون دلار شد.

در سال 1401 کارکنان شرکت فولاد خوزستان طعم تلخ محدودیت های مصرف انرژی را احساس کردند و در نتیجه این محدودیت ها 372 هزار تن از تولید فولاد این شرکت به ارزش بیش از 183 میلیون دلار از بین رفت.
متاسفانه محدودیت های برق در تابستان 1402 بیشتر از سال 1401 بود و به دلیل این محدودیت ها، فولاد خوزستان 540 هزار تن از تولید فولاد برنامه ریزی شده خود را به ارزش حدود 252 میلیون دلار از دست داد.
منبع: Mining News Agency

